Vorming en voorlichting
Voor een succesvolle uitvoering van een beleid (met de geplande
initiatieven) zijn voorlichting en vorming essentieel. Vorming en
voorlichting brengen uw beleid tot leven, zodat het geen dode
letter blijft. Zowel werknemers als leidinggevenden en
bedrijfshulpverleners krijgen hierbij de informatie die zij nodig
hebben om hun rol of verantwoordelijkheid correct op te
nemen.
Informatie voor alle werknemers
Het succes van een alcohol- en drugbeleid wordt in grote mate
bepaald door de motivatie van elke werknemer om het beleid toe te
passen. Elke werknemer informeren over het belang en de inhoud van
een preventief beleid en zijn rol in dat beleid draagt bij tot een
grotere motivatie.
Communiceren, communiceren, communiceren
De werkgever is verplicht om ervoor te zorgen dat zijn
werknemers alle nodige informatie krijgen over het alcohol- en
drugbeleid van de organisatie.
De communicatie over het beleid mag niet beperkt zijn tot het
moment waarop het beleid af is. Tijdens het ganse proces moeten de
werknemers over het werk van de werkgroep geïnformeerd worden. Ook
nadien blijft aandacht voor het beleid (met eventuele aanpassingen)
en het alcohol- en drugthema belangrijk.
Voorlichting maakt het verschil
Met voorlichting proberen we mensen te motiveren tot, en te
helpen bij, gezond gedrag. De meeste werknemers zijn er zich immers
niet van bewust dat zelfs matig gebruik of gebruik buiten de
organisatie effect kan hebben op hun functioneren. Medewerkers
krijgen daarom informatie over alcohol en andere drugs, de effecten
ervan op het werk en toelichting over het concrete beleid van het
bedrijf.
Voorlichting zorgt er ook voor dat mensen weten waar en bij wie
ze terechtkunnen bij problemen. Het maakt het alcohol- en drugthema
bespreekbaar en draagt zo bij tot een snellere aanpak van
problemen.
Welke informatie?
- Objectieve informatie over alcohol en andere drugs en de
effecten ervan op het werk.
- Toelichting bij het concrete beleid: wat in de organisatie mag
en niet mag op het vlak van alcohol- en druggebruik, hoe men
optreedt enzovoort.
- Waar en bij wie werknemers terechtkunnen voor ondersteuning en
hulp.
Aandachtspunten
- Beklemtonen dat het alcohol- en drugbeleid er niet is om een 'heksenjacht' te organiseren. Het beleid is er
om functioneringsproblemen op te lossen door hulp aan te bieden
voor het onderliggende probleem. Veiligheid en gezondheid van elke
werknemer zijn hier cruciale motieven.
- Erop wijzen dat collega's probleemgebruikers niet helpen door het gebruik en de gevolgen
ervan op het werk toe te dekken. Iedereen heeft er belang bij als
functioneringsproblemen ten gevolge van problematisch gebruik
voorkomen of zo snel mogelijk aangepakt worden. 'Klikken' is hier
niet aan de orde.
Methode
Schriftelijke communicatie (bijvoorbeeld via een interne
nieuwsbrief, het bedrijfsblad of intranet) en informatiesessies.
Hoe interactiever, hoe beter de resultaten is hierbij de
boodschap.
Bron: NAR Leidraad & VAD Handboek - Marie-Claire
Lambrechts
© 2010 VAD